Pages

Monday, November 29, 2010

KETAHUI KESIHATAN UNTUK LELAKI

Biji Labu Rawat Prostat
-Biji labu sudah lama digunakan oleh pakar herba dan ahli naturopati untuk merawat masalah prostat. Keberkesanan herba itu dipercayai akibat kandungan asid lemak perlu yang tinggi,zink dan sterol tumbuhan. Gabungan kedua-dua herba iaitu 'saw palmetto' dan biji labu menghasilkan kesan yang baik, iaitu melegakan gejala yang dihadapi disebabkan oleh kesan sinergistiknya. Antara panduan kesihatan yang boleh diamalkan untuk kesihatan prostat adalah seperti meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar yang kaya dengan vitamin, mineral, pigmen tumbuhan serta fiber yang boleh membantu tubuh menyembuh secara semulajadi.

Apa Ada Pada Air Mani
-Penghasilan air mani menandakan bermulanya akil baligh pada remaja lelaki, ketika badan mula menyaksikan pertumbuhan dan perkembangan yang mendadak terutamanya di organ seksual. Ejakulasi biasanya bermula seawal 12 ke 13 tahun. Sebahagian daripada kita mentafsirkan air mani mengandungi sperma sahaja, anda salah. Sperma hanya mewakili 10% daripada hasil ejakulasi kita. 10% itu mewakili 200 juta hingga 500 juta sel sperma yang terhasil daripada produksi matang hormon androgen seperti testosteron, yang akan menambahkan pertumbuhan bulu badan dan penggarauan suara. Hanya satu sel sperma ini sudah cukup untuk bersenyawa dengan sebiji telur dan menghasilkan bayi.

Lelaki Azoospermia Bermasalah Punyai Zuriat
-Pelbagai masalah pada sistem reproduktif lelaki boleh membawa kepada kegagalan menghasilkan zuriat dan salah satu daripadanya ialah azoospermia. Azoospermia ialah satu keadaan yang jarang berlaku dimana air mani langsung tidak mengandungi sperma yang perlu bagi persenyawaan. Kira-kira 10 hingga 15 peratus lelaki di dunia dan 1 peratus lelaki di Malaysia mengalaminya. Ia merupakan salah satu dari masalah kaum lelaki yang menghalang penghasilan zuriat selain daripada masalah yang lain seperti kegagalan ereksi atau mati pucuk, kekurangan sperma, sperma tidak subur dan kekurangan hormon kesuburan.

Masalah Utama Lelaki
-Tiga masalah kesihatan utama yang sering menyerang lelaki adalah berkaitan dengan kardio (jantung), risiko kanser dan kesihatan seksual yang biasa dialami oleh lelaki adalah jangkitang penyakit seksual (STD), mati pucuk (ED), ejakulasi pramatang (PE), kemandulan, saiz dan bentuk zakar serta testis. Manakala urologi pula seperti batu karang, kanser prostat dan pelbagai lagi. Lelaki muda selalunya malu untuk bertemu doktor sekiranya mempunyai masalah dengan alat kelamin. Sedangkan perlu diingat kanser testikular hanya berlaku di kalangan lelaki muda. Kebiasaannya pesakit hanya datang bertemu doktor ketika penyakit sudah melarat.

Minum Air Sejuk Memudahkan Kuman Membiak
-Mengikut kefahaman rawatan tradisional Melayu, memakan atau meminum benda 'sejuk' memberi kesan tidak baik kepada kesihatan, lebih-lebih lagi kesihatann alat kelamin. Mengikut kefahaman sama, memakan atau meminum benda 'panas' memberi kebaikan kepada sistem fungsi jalanan badan dan ia juga termasuk fungsi syawat. Kefahaman ini juga mungkin betul mengikut tafsiran mereka mengenai perkara panas dan sejuk tidak tepat. Misalnya,meminum minuman sejuk mungkin tidak sesuai untuk tekak yang mula radang dan boleh meningkatkan keradangan. Ini kerana ia memudahkan kuman membiak dengan cepat kerana tidak langsung kulit tekak tadi hilang daya kawalan akibat keadaan sejukdan memudahkan jangkitan merebak. Bagaimanapun, pendapat kononnya meminum air sejuk melemahkan fungsi anggota kelamin lelaki atau wanita tidak tepat. Mungkin menjirus air sejuk ke anggota syawat yang terangsang membantutkan ransangan.

TIDUR.....


Tolong jawab, siapa yang tidak suka tidur? Tidur memang dikaitkan dengan malas dan tidak produktif. Malah tidur yang melampau akan memudaratkan. Tetapi jika tidur cukup, tentulah tidak salah dan tubuh pasti lebih fit.
Tidur    sama    pentingnya dengan  air  dan  makanan tetapi  ada  orang  anggap tidur  ini  amalan  remeh. Padahal tidur adalah salah satu resipi sihat, cantik dan awet muda.  Tidak  percaya?  Ketika  tidur,  tubuh  bekerja  keras  memperbaiki  sel-sel  dan  jaringan  tubuh yang rosak. Otak pula sibuk mengisi  ruang  memori  dengan pelbagai perkara yang anda alami  dan  pelajari.  Tidur  yang dimaksudkan   ini   adalah   tidur yang   berkualiti.   Ada   beberapa  persoalan  mengenai  tidur  yang perlu kita tahu. Apakah pengaruh tidur  bagi  organ-organ  penting manusia?  Benarkah  tidur  yang terlampau  akan  membuat    anda gemuk?  Atau  sebaliknya  kurang tidur  boleh  menyebabkan  anda obesiti?







Kulit
Semasa  tidur,  tubuh  menghasilkan  hormon  pertumbuhan manusia  (human  growth  hormone/HGH)   dan   melatonin.   Fungsi kedua-dua hormon ini berkaitan dengan     kecantikan,     antaranya   untuk   memperbaiki   sel-sel  tubuh,  mencegah  penuaan  diri dan  meremajakan  kembali  jaringan-jaringan  tubuh  yang  telah haus.  Kerana  itu  jangan  hairan apabila terdapat perbezaan yang jelas  antara  kulit  orang  yang  cukup tidur dengan yang kurang tidur. Seseorang yang kurang tidur akan kelihatan lebih tua dari usia sebenarnya.  Sementara  yang  cukup tidur nampak lebih segar.
Mata
Mata  adalah  sensor  pertama manusia bagi memulai hari. Begitu mata melihat cahaya terang di pagi  hari,  ia  akan  mengarahkan tubuh untuk memulakan aktiviti. Dalam sehari otot-otot di sekitar mata akan bergerak-gerak ribuan kali mengikut ekspresi wajah. Sedih,    gembira,    berkerut, ketawa    semuanya    melibatkan tarikan otot-otot sekitar mata. Sebab itulah, tanda-tanda penuaan salah satunya ada di kerutan sekitar mata. Jadi untuk memastikan otot-otot  itu  punya  waktu  istirahat yang cukup setiap hari, tidur sangat diperlukan. Bagi   sesetengah   orang,   cahaya  mempengaruhi  cepat  atau lambatnya  seseorang   tidur   di samping   keselesaan. Ada   yang tidur  dengan  suasana  lampu  dipasang  dan  ada  juga  yang  tidur dalam keadaan gelap.
Paru-paru
Sama   ada   dalam   keadaan jaga mahupun tidur, udara akan masuk  ke  dalam  tubuh  melalui mulut   dan   hidung,   mengalir ke  saluran  pernafasan  dan  kemudian  ke  paru-paru.  Apabila udara  mengalir  dengan  baik  ke paru-paru, maka fungsi organ ini juga akan berfungsi dengan baik. Hasil  kajian  Dr.  Olga  Parra  dari Universiti   Hospital   Barcelona, Sepanyol mendapati, kesulitan tidur akan menimbulkan risiko serangan  angin  ahmar.  Ini  kerana adanya  gangguan  berkala  ketika bernafas. Jadi sangat jelas bahawa gangguan tidur adalah gangguan pernafasan  selama  tidur  kerana terhalangnya  aliran  udara  yang masuk ke dalam paru-paru.Nasihat beliau, lakukan aktiviti apa pun agar tubuh bergerak dan letih. Organ tubuh yang aktif bergerak akan mencapai puncak keletihan  pada  malam  hari  sehingga  membawa  kepada  tidur yang selesa, tanpa gangguan pernafasan selama tidur.

Tuesday, November 23, 2010

ISTILAH... CANTIK

'ALLANTOIN': Ekstrak botani yg memulihkan dan menyamankan kulit. Digunakan di dlm krim dan persediaan yg bersesuaian untuk kulit.


ASTRIGEN : Penyegar yg membantu utk mengawal permukaan kulit berminyak dan menurunkan pH kulit selepas  kulit dibersihkan.


'BENZOYL PEROXIDE': Bahan anti bakteria yg biasanya digunakan utk merawat jerawat.


BETA KEROTINA: Pigmen tumbuhan berwarna jingga yg digunakan utk menghasilkan vitamin A.

'BLACKHEADS': Istilah yg digunakan utk menerangkan mengenai pori-pori yg tersumbat oleh minyak semula jadi kulit dan kotoran.


BOTOX: Nama komersial utk toksin 'botulinium'. Ia digunakan dlm jumlah yg kecil utk memberikan kesan kebas pada otot dan mengurangkan atau menghilangkan kedutan atau garis halus dgn selamat.



'CHAMOMILE': Sumber dari tumbuh-tumbuhan yg terbukti secara klinikal membantu mencegah kulit memerah. Ia menjadikan kulit terasa nyaman dan selesa. Bertindak berkesan terhadap alahan.


HIDRAT: Untuk menambahkan kelembapan pada kulit.


HIDROKUINON: Agen pemutih yg digunakan dlm persediaan kosmetik utk mencerahkan dan memutihkan kulit.


JOJOBA: Tonik dan pelembap. Ia merawat kulit kering, kedutan dan tanda rekahan kulit (stretch marks).



SEKILAS.... diet

SUP SAYURAN dengan sedikit tambahan protein sbg perencah membantu anda merasa kenyang untuk beberapa jam.

2 GENGGAM BADAM sudah cukup utk membekalkan magnesium kpd tubuh sekali gus dpt mengurangkan 1/3 drpd masalah kembung perut.

TEH TIDAK SESUAI DIMINUM sewaktu makan ataupun sebaik sahaja selesai makan kerana ia akan mempengaruhi penyerapan zat besi dan kalsium.

PENGAMBILAN KANDUNGAN GULA yg tinggi dlm makanan biarpun minuman seharian akan menyumbangkan kpd penambahan berat badan secara mendadak dlm tempoh masa yg singkat.

Sebelum makan sesuatu, selalu pastikan anda dlm keadaan yg benar2 lapar tetapi bukan sekadar untuk menghentikan nafsu makan.

ANDA DIGALAKKAN MAKAN SAYURAN SEBELUM hidangan lain dan cuba memanjangkan waktu makan anda supaya rasa kenyang dpt ditimbulkan sebelum terambil makanan yg lebih.

GANTIKAN MAKANAN2 RINGAN dgn buah-buahan atau roti gandum. Ini kerana badan kita memerlukan masa yg lebih panjang dlm mencerna makanan yg tinggi seratnya.

COMPLEX CARBOHYDRATES: Kanji seperti biji-bijian, nasi, roti, pasta, sayur-sayuran, dan kekacang. Semasa proses pencernaan, kanji dipecahkan kpd gula dan digunakan oleh badan untuk memberikan tenaga.

ENRICHMENT FOOD: Tambahan thiamin, niacin, riboflavin dan zat besi kpd produk roti dan bijirin yg diproses.

FAT: LEMAK. Sebatian pepejal atau separuh pepejal tidak larut air yg merupakan salah satu drpd 3 nutrien makro ( menyumbangkan kalori) dlm makankan. Apabila ia betul2 berpecah di dlam badan, satu gram lemak menyumbangkan 9 kalori.

HIGH-DENSITY LIPOPROTEIN (HDL) : HDL dianggap sbg kalestrol 'baik'. Ia bertanggungjawab mengembalikan kalestrol dan 'triglycerides' (lemak) drpd sel dan saluran darah ke hati.

NATURAL FOODS: Makanan yg diproses secara minimum dan tidak mengandungi pewarna, perasa, pengawet dan pemanis.

RECOMMENDED (DAILY) DIETARY ALLOWANCES (RDAS): Kadar nutrien yg disarankan oleh 'American Food and Nutrition Board of the National Academy of Sciences', bagi pengambilan diet harian oleh seseorang individu yg sihat berdasarkan kpd jantina dan umur.

VITAMIN: Salah satu kumpulan sember organik yg penting dlm kuantiti yg kecil. Vitamin perlu diambil melalui makanan kerana badan tidak mengeluarkan vitamin sendiri.

Minuman yg panas dpt memberi rasa kenyang. Jadi, semasa rasa lapar, minumlah teh panas tanpa gula. Teh ini bukan sahaja rendah kalorinya bahkan dpt mengusir rasa lapar.