Pages

Tuesday, July 13, 2010

SPIRULINA

TEORI
Keupayaan ajaib alga kecil ini dapat terus hidup disebabkan:
- Kandungan antioksidan yang tinggi membolehkannya dapat bertahan dengan pancaran sinar UV.
- Keupayaannya 'membuat' makanan sendiri dengan hanya menggunakan cahaya matahari.

KANDUNGAN SPIRULINA
Spirulina - Sejenis alga (rumpai laut) yang mempunyai kandungan nutrien yang amat luar biasa, tidak pernah dilihat pada mana-mana jenis makanan,tumbuhan,bijirin atau herba.
- Ia mempunyai kandungan protien yang tinggi. Lebih 60% daripadanya ialah protien sayuran yang mudah dihadamkan.
- Mengandungi fitonutrien seperti ,phycocyanin',polisakrida dan sulfolipid yang dapat meningkatkan sistem imunisasi badan dan berupaya untuk mengurangkan risiko jangkitan, kanser dan penyakit 'auto immune'.
-Ia kaya dengan karotenoid semulajadi (sejenis anti pengoksidaan) yang dapat mempertingkatkan kesihatan sel dan mengurangkan risiko kanser.
- Mengandungi klorofil yang membantu badan menjalankan penyahtoksikan.
-Ia juga mengandungi zat besi, zat galian dan asid lemak penting yang jarang didapati.
- Kandungan vitamin 1gm spirulina sama dengan 1kg sayuran segar.


ANTARA MANFAAT SPIRULINA

ANTI PENUAAN- DNAdapatmembantu membaiki unsur genetik dalam sel, memperlahankan proses penuaan. Bertanggungjawab dalam pembaharua, pertumbuhan dan pembaikan sel.
MEMULIHKAN ANEMIA- Spirulina mengandungi 6 unsur nutrien utama yang membekalkan unsur pembentukan darah yang seimbang demi mencegah anemia yang disebabkan kekurangan nutrien.
MEMULIHKAN KETIDAKHADAMAN- Meningkatkan kesihatan gastrousus, mencegah sembelit, mencegah jangkitan penyakit,meneutralkan bahan kimia bertoksik didalam makanan, membantu penghadaman dan penyerapan makanan serta memperkuatkan sistem imun.
ANTI KANSER- Membantu mencegah kanser, melawan kanser serta mengawal pembiakan sel kanser.
MEMBERSIH DARAH- Mengurangkan ketoksikan raksa, ubatan dan bahan kotor dalam buah pinggang dan hati.
MENAMBAH RASA KENYANG- Membekalkan nutrien lingkungan luas, memenuhi keperluan badan, mengawal nafsu makan (sesuai untuk anda berdiet).
MENCEGAH KELESUAN MATA- Mengurangkan tahap kesensitifan terhadap cahaya dan kandungan 'zeaxantin' pula membekalkan pelindung antioksidan kepada mata, otak dan sistem saraf tunjang.
MENYIHATKAN OTAK- Membantu membina sel otak berkualiti, meningkatkan daya peningkatan oksigen sel darah merah supaya mencapai tahap otak yang cerdas.
MENCEGAH PENYAKIT GASTROUSUS & DAN MELEGAKAN ULSER PERUT- Meneutralkan asid perut, melindungi dinding perut, meredakan keredangan, mencegah atau membaik pulih kebengkakkan dinding perut yang rengsa, mencegah rembesan pepsin tidak menentu serta mengurangkan keradangan tisu.
ANTI RADIASI- Ahli sains Rusia menggunakan spirulina untuk meredakan penyakit radiasi dan dilabelkan sebagai makanan perubatan. 'Phycocyanin' boleh mengurangkan alahan akibat keracunan radiasi. Kandungan AFA berfungsi dalam membantu menstabilkan sel badan, menghapuskan logam berat, melindungi sel daripada ancaman radiasi.

No comments:

Post a Comment